:
Search
Close this search box.

Zoë Schoonbrood

Zoë Schoonbrood (Tongeren, 1985) groeide op in Bilzen. Ze heeft heeft Belgische en Griekse genen. In 2007 studeerde ze af als Master in Fine Arts aan de Royal Academy of Fine Arts in Antwerpen – discipline In Situ³, een richting op het grensvlak tussen beeldende kunst en architectuur, ook wel ‘site specific’-werk genoemd. Tijdens haar opleiding heeft Zoë diverse grote projecten gedaan in Antwerpen.

Na haar studie heeft Zoë vijf jaar lesgegeven in het kunstonderwijs en voor groepen adolescenten en volwassenen gestaan. Vervolgens is zij begonnen als curator om vervolgens Art Director te worden bij een groot kunstcentrum in het buitenland.

Zoë wordt geïnspireerd door Berlinde de Bruykere, Marcel Mariën, Jospeh Beuys, Francis Bacon, Yorgos Lanthimos en Leonard Cohen. Haar werk gaat over vergankelijkheid wat eigenlijk voor vernieuwing staat. De huid staat centraal. Ons eigen ‘huis’. Het idee groeide om de toeschouwer te laten meevoelen hoe verandering ervaren kan worden door toepassing van tijd. Rimpels. Kuiltjes.

“The trick is to seduce the viewer under the assumption to see what he wants to see. Forms of recognition are avoided. A crude, intense and harsh combination . One that is often seen as ill, ugly and repulsive. However, if our skin is one of our largest organ s then what for not our most important and treasured asset ? It breathes. It grows. It touches. It scratches. But soft, always soft … even when it stings.”

Expositie banner Les Deux Garcons

Les Icônes Immortelles - Atelier Les Deux Garçons

In december 2023 werden ter gelegenheid van het 200 jaar Maastricht Institute of Arts drie beelden van ieder vier meter hoog op het Herdenkingsplein onthuld. Met de titel ‘Les Citoyens de Maastricht’ (‘De Burgers van Maastricht’). Inspiratie vormde de bijzondere 200 jaar oude gipscollectie (de zogenaamde Gipsotheek) die de kunstacademie rijk is. In deze expositie toont Atelier Les Deux Garçons beelden die aan deze drie giganten ten grondslag liggen. Brons, taxidermie en collages met terugkerende iconen zoals de Siamees, vormen samen een indrukwekkend geheel in de benedenzaal van de galerie.