M.C. Escher, bekend om zijn surrealistische, realiteit-vervormende gravures, heeft altijd een breed publiek aangesproken, van jongeren tot mystici en wetenschappers. Zelfs zonder de status van een beroemdheid in de kunstwereld, heeft hij altijd bescheiden en sportief gereageerd op de gekke ideeën die zijn werk heeft opgeroepen. Zijn uitspraak tegen een bewonderaar die zijn werk interpreteerde als een illustratie van reïncarnatie, getuigt hiervan.
Escher zei ooit: “In mijn prenten probeer ik te laten zien dat we in een mooie en ordelijke wereld leven en niet in een chaos zonder normen, zoals we soms lijken te denken.”
Om Eschers verjaardag te herdenken en zijn decennia lange invloed te vieren, bieden we je vijf feiten over zijn leven, invloeden en nalatenschap.
- Hij was geen wiskundige – eigenlijk was hij geen goede student in wiskunde.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, had Escher weinig achtergrond in of talent voor wiskunde. Pas 15 jaar later raakte hij geïnteresseerd in geometrieën en begon hij de wiskunde achter zijn werk te bestuderen, geïnspireerd door een paper van George Pólya over “vlakke symmetriegroepen”.
- Hij begon met het tekenen van landschappen en dieren.
Voordat zijn handen handen tekenden die handen tekenden, had Escher een voorliefde voor landschappen. Een reis door Italië in de vroege jaren 20 inspireerde hem tot vele jaren van representatieve kunst van het Italiaanse landschap.
- Hij kreeg een openbaring bij het bekijken van Moorse kunst.
Eschers werk nam een radicale wending na een reis door de Middellandse Zee in 1936 en een bezoek aan het Alhambra in Granada, Spanje. De geometrische, fractaalachtige patronen in de Moorse kunst inspireerden hem om af te stappen van landschappen en te werken met elkaar grijpende patronen in plaats van discrete objecten.
- Zijn werk heeft stiekeme optredens gemaakt in Hollywood.
Eschers werken hebben inspiratie geleverd voor alternatieve universums en zijn ook in films verschenen, zoals in “Inception” en de “Lord of The Rings” trilogie.
- Hij ontwierp bijna het geld voor De Nederlandsche Bank.
In 1950 stuurde Escher schetsen in voor het ontwerp van nieuwe gulden bankbiljetten, maar zijn ontwerpen werden afgewezen omdat ze “te versierd” waren.