Aangenaam eigenzinnig is een rake typering voor het werk van Herman Kuypers (Velden, 1965). Een geheel eigen logica, onvermoede verbanden, vaak met een dosis humor, geven de minutieus uitgewerkte potloodtekeningen en aquarellen een duidelijk eigen plek in het beeldende spectrum. Tal van invalshoeken tonen, letterlijk door het perspectief én figuurlijk door het bovengenoemde, een steeds weer andere kijk op ‘gewone’ gebruiksvoorwerpen: hoofdzakelijk stoelen en een enkele keer een tafel.
,,Kuypers doet rare dingen met doodgewone stoelen”, aldus Bert Duphooren, kunstcriticus van Dagblad Tubantia. ,,Hij vult er soms hele vlakken mee, cirkels, driehoeken en ovalen, in een onnavolgbare herhaling van zittingen waar hier en daar een eigenwijze leuning uit kan steken. Een andere keer is hij tevreden met een enkelvoudig doodserieus opgezet ‘portret’, dan weer maakt hij een ‘groepsportret’ van leuningen, of hij knutselt ladenkasten aan een zetel vast, bouwt ze samen tot ruimtesondes of laat ze onder een aureool schuilen, zodat het heilige stoelen worden.”
Onvermoede of onmogelijk geachte verbanden ogen op slag volstrekt logisch door de directheid, vanzelfsprekendheid en het vakmanschap waarmee ze verbeeld worden. Dit resulteert in associatief sterke beelden met een grote archetypische kwaliteit. De zelden eenduidige titels, die het beeld in een ander perspectief plaatsen, maakt ze tot serieuze cartoons.
Herkenning en vervreemding treffen elkaar in het werk van Herman Kuypers. Gefascineerd door de wetten van het perspectief grijpt hij in in de ogenschijnlijk eenduidige betekenis van zijn directe leefomgeving. Komen de stoelen en tafels uit zijn eigen of een andere wereld?
“Herkenning en vervreemding treffen elkaar in het werk van Herman Kuypers. Gefascineerd door de wetten van het perspektief grijpt hij in in de ogenschijnlijk eenduidige betekenis van zijn direkte leefomgeving. Komen de stoelen en tafels uit zijn eigen of een andere wereld?”

OPLEIDING
- 1984 Atheneum B
- 1990 Akademie voor Beeldende Vorming Tilburg; 1e graads tekenen (spec.: tekenen en schilderen).
- 1995 Zakelijke Kennis &Vaardigheden BK; MBO-college Den Bosch
Werk opgenomen in collectie van:
Wonderwood Amsterdam
Artolive Amsterdam
PPCL BV Montfort
Helin Projectinrichting BV Arnhem
Koninklijke Martens Kunststoffen BV Oosterhout
Kunstuitlenen Alkmaar, Bergen op Zoom/Roosendaal (Arthotheek 18), Breda, Etten-Leur, Helmond,
Den Bosch (‘t Kruithuis), Utrecht, Tilburg en S.B.K. Drenthe.
Gemeente Krimpen a/d IJssel.
Diverse bedrijven en particulieren
EXPOSITIES
Groepsexposities (selectie):
2022 First Art Fair Amsterdam
Kunstmoment Diepenheim
Huntenkunst Ulft
2021 Art The Hague (Van Spijk Art books bv)
2019 Huntenkunst’19 Ulft (sinds 2013)
Art The Hague (Van Spijk Art books bv)
2018 Art The Hague’18
2017 KunstRai (Van Spijk-Rekafa Publishers BV)
Goereese kunstdagen
Art The Hague (Van Spijk-Rekafa Publishers BV)
PAN, RAI Amsterdam (Wonderwood Amsterdam)
2016 Goereese Kunstdagen, Goedereede
Art The Hague, Van Spijk Artprojects BV
Art Arnhem
2015 Tilburg University TIAS-gebouw
Art The Hague (Van Spijk-Rekafa Publishers BV)
Salon de l’Aquarelle Brussel (B)
ArtArnhem
2013 Kunstroute Middenbeemster
Salon de l’Aquarelle Namen (B)
Kunstmoment Diepenheim
2011 Huntenkunst’11 Doetinchem (sinds 1995)
Open Stal kunst en kijkroute Oldeberkoop
2007 Kunstschouw Westerschouwen
“Format 40” Kunstverein Emmerich [D]
KIM Arnhem
__________
Duo- en solo-exposities (selectie):
2019 Catharinakapel Harderwijk
De Kunstpraktijk Veldhoven
De Maaskamer Rotterdam
Lochal Tilburg
2018 De Kijkdoos Bennekom
Jacobskapel Venlo
2017 Prinsenhof Delft i.s.m. TU Delft
Goltziusgalerie Venlo
2016 Hilvaria Studio’s, Hilvarenbeek
Kunstuitleen Alkmaar
2015 Galerie La bonne Heure Oosterhout
2014 Opening atelier Tilburg
2012 Kunstkring Het Gelders Eiland Aerdt
Museum Kasteel Wijchen
2008 Galerie De Heeren van Voorburg Deventer
2007 Achter de Zuilen Bloemendaal
Muzelinck centrum voor de kunsten Oss
Das Altstadthaus Bad Bentheim