:
Search
Close this search box.

Edith Tergau

Edith Tergau (Geleen, 1970) komt tijdens haar opleidingen aan de HKLS in Sittard en de Kunstacademie in Maastricht in aanraking met diverse kunstzinnige disciplines zoals grafisch design, tekenen en beeldhouwen. Klei bleek echter al snel haar favoriete werk- en expressiemateriaal, waarvan ze de artistieke verwerking deels als autodidact, deels onder begeleiding van Dorothé Vrijdag (Centrum voor de Kunsten Eindhoven), Maarten Damen, Petra Bittl en Joop Crompvoets leerde. Inmiddels woont en werkt de keramiste in Beegden, waar ze het voormalige gemeentehuis en pastorie van het dorp heeft verbouwd tot pottenbakkersatelier. In 2023 ontving ze de 1e Keramiekprijs Noord-Nederland in Dwingeloo.

 

De keramiek van Edith Tergau wordt vrij met de hand gemaakt. Hiervoor gebruikt ze voornamelijk witte en zwart bakkende klei, die ze stap voor stap vormt zonder van tevoren precies te weten hoe het eindresultaat eruit zal zien. De organische werken die op deze manier ontstaan, dragen titels als “Pistillum Flore”, “Corallium”, “Flagella” of “Aureum in factem meam”. De kunstenaar zelf noemt ze Natural Curiosities. Ze weerspiegelen allemaal de natuur op cellulair niveau zoals je die onder een microscoop kunt bekijken. Kleine diertjes, plantencellen, enz. worden op een artistieke manier zichtbaar gemaakt voor iedereen. 


De keramiste ontdekte haar fascinatie voor dit onderwerp al op de basisschool. Later bood het haar ook de mogelijkheid om het verlies van mensen met kanker in haar persoonlijke omgeving emotioneel te verwerken. Op haar website beschrijft Edith Tergau haar werken dan ook als “stille momenten van groei en de vergankelijkheid van het leven”, ze zijn “verfijnd en krachtig” maar hebben tegelijkertijd een “fragiele uitstraling”. 


Een belangrijk onderdeel in de ogen van de keramiste is balans. Qua kleur laat ze het graag bij de natuurlijke kleur van de klei en gebruikt vaak alleen glazuur of bladgoud om afzonderlijke delen van het object te accentueren.