“COALESCE​”

Op zaterdag 25 juni a.s. (tijdens TEFAF) gaat bij Artichoque Art Gallery de expo Coalesce (‘samenvloeiing’) van start. Bij deze gezamenlijke expo van beeldend kunstenaars Paul Odekerken (keramiek) en Fabian von Spreckelsen (cortenstaal) kun je alleen met een magneet bepalen welke werken van staal en welke van klei zijn

Livemuziek
De expo Coalesce loopt t/m 3 september. Openingsweekend is tijdens TEFAF op 25 en 26 juni. Tijdens dit openingsweekend is er livemuziek in de stad in samenwerking met Cultura Mosae en TEFAF and the city. Op zaterdag 25 en zondag 26 juni spelen kleine gezelschappen (één tot drie muzikanten) van het conservatorium jazz of klassieke muziek in de galerie.

Artichoque Art | Brusselsestraat 51 Maastricht | Openingsweekend expo (vrije toegang)
Zaterdag:  12.00 – 20.00 u.
Zaterdag   17.00 u. openingswoord door architect Jo Coenen
Zondag:    12.00 – 18.00 u.

Expo loopt t/m 3 september 2022

Paul Odekerken Artist sculptures

Paul Odekerken

Als liefhebber van texturen, structuren en kleuren maakt beeldend kunstenaar Paul Odekerken (1952, Maastricht) werken die tevoorschijn komen uit materiaal – meestal keramiek – waarbij intuïtie zijn vormende handen leidt naar het eindresultaat. Hij creëert al sinds zijn vroege jeugd en studeerde in de jaren tachtig van vorige eeuw af aan de postacademische Jan van Eyck Academie in Maastricht.

Suggestief-abstract

“Ik werk vanuit het materiaal dat ik letterlijk en figuurlijk naar mijn hand zet. Het dicteert mij een bepaalde vorm, die de kijker moet aanzetten tot denken en voelen. Het is mijn ambitie om mooie dingen te maken, die weerklank vinden bij de aanschouwer. Sommige ervaringen kan ik niet in woorden uitdrukken, alleen in beelden. Dat beeld moet een primair gevoel in mij oproepen, een confrontatie met mezelf. Visualisatie als archetype. Als ik mijn werk zou moeten omschrijven dan is dat: suggestief-abstract, waarbij de fantasie van de kijker wordt geprikkeld om zelf vormen te ontdekken.”

 

Fabian von Spreckelsen

Fabian von Spreckelsen

De in Wahlwiller woonachtige Duitse kunstenaar Fabian von Spreckelsen (1983, Wuppertal) had al als kind een diepe fascinatie voor de natuur. Zijn vader, bioloog van beroep, liet hem al jong de wonderbaarlijke wereld van levende organismen ontdekken. Sindsdien vormt de relatie en interactie tussen de geconstrueerde omgeving en de ongecultiveerde natuur een blijvend interessegebied.

“Ik ben gefascineerd door de verbintenissen tussen ons mensen en de structuren in de natuur om ons heen. In mijn werk interpreteer ik de natuur vooral als een oerkracht, die eerder respect afdwingt dan bescherming zoekt. Dit resulteert in werken die de krachtlijnen van flora en fauna omzetten in abstracte geometrie, met zowel de kracht als de schoonheid van de natuur in zijn simpelste vorm, soms geabstraheerd tot de grens van herkenning.”

Tijdens zijn studie ontdekte hij de fascinatie voor metaal. Niet alleen de kracht maar ook de zachtheid van deze werkstof spreken hem tot op heden enorm aan. Fabian heeft door de jaren heen veel beelden van voornamelijk dieren gemaakt. Van een haas tot een enorme walvis. Bij de afwerking van zijn beelden speelt de patine en grote rol, die de toeschouwer vaak in verwarring brengt over het materiaal waarvan de beelden gemaakt zijn. Niet zelden wordt de associatie met hout gelegd. Zo ontstaat een spanningsveld tussen het beeld en de toeschouwer.

Bij deze expo gaat Fabian een stap verder: hij zoekt naar de essentie, naar het purificeren van het staal. Onder invloed van enorme hitte ontstaat een abstract beeld, wat de puurheid van het staal toont en de schoonheid van dit materiaal weerkaatst. Al zijn werken zijn unieke stukken die nooit op dezelfde manier gereproduceerd worden.

Balanceren

“De lijnen van mijn werk zijn duidelijk en simpel: mijn ambachtelijke aanpak creëert unieke stukken met een specifieke persoonlijkheid. De diversiteit van mijn werk laat de grote variëteit in de natuur zien. Mijn doel is een fijne balans tussen rekenkundig designer, werkende ambachtsman en natuur-geëngageerd kunstenaar.”